Overig·Sieraden

Mirina Collections: Als het te mooi lijkt om waar te zijn…

Afgelopen week kreeg ik op mijn Instagram het volgende bericht:

“Join with us for featuring on main page and receive our beautiful choker and heart! We are very interested to create a design of famous necklaces for you.Look at a glance our website to get info”

Voor degenen die de Engelse taal niet zo goed beheersen, hierbij even een vrije vertaling:
“Meld je bij ons aan en je zal op onze website gepubliceerd worden, je ontvangt een schitterende choker en ons hart! We willen heel graag een aantal Famous Necklaces voor je ontwerpen! Ga naar onze website voor meer informatie”

Mijn eerste gedachte hierbij was: “Jaja, het zal wel weer”.
Tóch besloot ik een kijkje te nemen op de website.

mirina
Wauw, daar vond ik wel héél véél prachtige glimmertjes!  Ik ben dol op shiny objects en als die dan ook nog eens in de vorm zijn van prachtige statement sieraden, ben ik verkocht!
De prijzen deden me wel even slikken!  140 Dollar voor een ketting? Dat mag dan wel heel high-end materiaal zijn!

Ik besluit een kijkje te nemen op hun Instagram account en daar vind ik veel verschillende foto’s,  professioneel tot de gewone selfie, maar allemaal van happy customers!
Zo op het eerste gezicht lijkt het toch wel oké te zijn.

Ik besluit gewoon de gok te wagen en stuur ze een bericht via hun website.
Al gauw krijg ik antwoord dat ik “persoonlijk ben uitgekozen” om 1 van hun nieuwe Mirina Girls te worden.  Zo persoonlijk voelde de mail niet, maar vooruit, een bedrijf heeft meer te doen dan iedereen een eigen mailtje te sturen.

email

Na wat informatie te hebben gelezen blijkt dat ik een ketting uit hun Famous Necklaces collectie mag uitzoeken, waarop ik 80% korting krijg plus nog een gratis zwarte choker én gratis verzending!
In ruil hiervoor hoef ik alleen maar een foto te maken van mijzelf in een bij voorkeur mooie outfit, samen met de ketting en deze op mijn Instagram account te posten en Mirina Collections erin te taggen.

Verder heb ik géén verdere verplichtingen tot aankoop en bovendien krijgen mijn vrienden ook nog eens 20% korting op hun order als ze via mijn speciale code bestellen!

Een snelle rekensom leert mij dat 80% korting op de 144 dollar die mijn gekozen ketting kost, betekent dat ik ongeveer 29 Dollar voor de ketting moet betalen.
Nadat ik alles 3x heb gelezen en besluit dat ik geen addertje onder het gras kan vinden, mail ik hen mijn gekozen ketting en wacht op de kortingscode.

Ondertussen neus ik nog even rond op de website. Ik lees de omschrijving van 1 van de kettingen:

– Copper with Silver plating

– Made with high quality metals & crystals

– Handcrafted & layered

– New Design

– Made to order

 

screen_shot_2017-01-06_at_5-09-04_pm

Hmmm…  copper with silver plating, dat is verzilverd koper. Oftewel: koper met een heel dun laagje zilver er overheen.  En als ik even inzoom op het kristallen inlegwerk,  heb ik ook mijn twijfels over hoe hoog die “hoge kwaliteit” wel niet is. Ik heb zelf een aantal jaren sieraden gemaakt en ik herken wel enig verschil.
Op zich helemaal niet erg, maar het is niet iets wat je zou verwachten van een ketting die 140 Dollar kost!

Terwijl ik zo aan het neuzen ben, valt mijn oog opeens op een choker/ketting combinatie die mij wel héél bekend voor komt. Deze staat namelijk al enige tijd op mijn wishlist van Aliexpress!

Ik ga naar mijn Aliexpress account en inderdaad, tot aan de foto toe exact hetzelfde!
Met als grootste verschil: het prijskaartje!

mirina-choker
aliexpress-choker

Nu weet ik dat op Aliexpress vaak genoeg replica’s worden aangeboden, dus een deel in mij geeft Mirina nog het voordeel van de twijfel. Misschien zijn zij hier juist de gedupeerden?

Ik besluit een aantal foto’s van hun sieraden op de slaan en deze te zoeken via Google Image Search.  Het levert mij bij de meesten een groot aantal resultaten op… bovenaan de Mirina Collections website, gevolgd door Aliexpress, Amazon en andere webshops die sieraden verkopen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Da’s natuurlijk weer een beetje jammer!

Ik besloot Google er nog even op na te slaan om de laatste twijfels weg te nemen.
Al gauw vond ik diverse blogs welke schreven over de oplichterspraktijken van Mirina Collections.

Het komt erop neer dat Mirina Collections hun sieraden sowieso niét zelf ontwerpen en al helemaal niet met de hand maken. Ze zijn zeker niet uniek!
Het lijkt erop dat het allemaal massaproductie is uit China.

Veel mensen schijnen hun sieraad nooit te hebben ontvangen, of hebben een kapot item ontvangen en kregen hiervoor geen vergoeding.

Naamloos.png
Anderen werden bedreigd met rechtsvorderingen door Mirina, toen zij zich uitspraken over de slechte kwaliteit van de ontvangen items!
Ook zijn er verhalen van bloggers wiens kortingscodes nooit hebben gewerkt en waarop zij ook nooit antwoord hebben ontvangen.
Mensen die in eerste instantie wél tevreden waren met hun ketting, maar vervolgens bestookt werden met mailtjes over hun “verplichtingen”, ondanks dat de afspraak was dat ze slechts 1 foto hoefden te posten en taggen.

Na al deze informatie besloot ik Mirina hiermee te confronteren en heb ze een mailtje gestuurd met mijn bevindingen en gevraagd naar hun kant van het verhaal.

Tot op heden heb ik nog geen antwoord mogen ontvangen.
Wanneer en áls dat gebeurd, zal ik deze mail uiteraard hier nog bespreken.

Ik ben in elk geval heel blij dat ik er geen geld aan heb gespendeerd!

Wanneer iets te mooi lijkt te zijn om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.

Enige pluspunt is wel dat ik nu een boel nieuwe sieraden op mijn Aliexpress wishlist heb staan….

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!

Liefs, Abby

Bekijk ook déze Youtube video of lees ook déze blog (Beiden wel in het Engels)

Plaats een reactie